Blacky (kamienczanka) wrote,
Blacky
kamienczanka

Маланкафест-2020: куренти та ілюзорні Вашківці


Ordnung muss sein.

Я завжди писала про всі маланкафести у Чернівцях - 2020-тий не стане виключенням.



Тільки втома править бал. втома підказує от що: текст я частково возьму з свого звіту за 2018-тий. Там небагато що змінилося, а писати так само зубасто зараз не виходить.




Якщо коротко-коротко резюмувати Маланкафест-2020, то маємо наступне:

1. Місто за два роки без фестивалю зголодніло і з жадністю заковтнуло фест. Ніхто ніякі петиції вже не пише, захід на "Кемпінг" не переносить, а найбільші бурчання у мережі вже не через фест як такий, а через вульгарний музичний супровід драчинецьких платформ. Люди втомилися від тупої російської попси - і це нормально. Та де нормально - це офігенно. Може, і до маланкарів наступного року дійде.


А то от і платформи непогані, а музсупровід вбиває все враження. Хочеться тікати від умци-умци.

Натовпи - вічна частина ландшафтів маланкарських Чернівців, але вчорашній натовп побив усі рекорди.


На Театральній, де зазвичай перша частина параду проходила ледь не без глядачів, ще до початку ходи стояла чимала юрба народу. І так само було і на інших локаціях. До головної ялинки міста було не проштовхатися (я й не стала).


Мер міста Олексій Каспрук і словенський курент

2. У будь-якій непевній ситуації клич курентів. Я це вже 4 роки знаю - з того часу, як на Шодувелі-2016 у німецькому Брауншвайзі побачила їх вперше.


В таке не закохатися неможливо - причому відразу.
Вдруге я бачила їх у Філлаху в 2019-му.



І дуже рада побачити їх втретє у Чернівцях. От би в четвертий раз то вже нарешті був їх рідний Птуй у Словенії.


Костюм з коров'ячими калаталами (з подібними ходять не лише у наддністровському Бабині, а й у Швейцарії) важить біля 40 кг. Логічно, що в Україну приїхали кремезні сильні чоловіки. Хоча я бачила курентів-дівчат і навіть курентів-дітей. Курентом може бути будь-хто - тут в Словенії вже повна гендерна рівність і відсутність ейджизму (хоча колись виганяти шумом калатал злих духів мали право лише неодружені чоловіки).


Навіть господар області - і той з курентами сфотографувався.


Не знаю, чи лишилися б від Маланкафесту-2020 такі ж райдужні враження у багатьох, якби не словенські симпатяги.
Адже через перенос дати фесту (з традиційного 15 січня на 12-те) багато маланкарів захід проігнорувало. Краснянам треба було готуватися до виснажливої ночі з 13-те на 14.01. Вашківчани не хотіли видавати секрети цьогорічної маланки і світити у метрополії платформами.


Подільський Синьків, котрий проводитьі  свій фест 14.01, нічого не втрачав - візит на головне зборище маланок регіону для Синькова лише в плюс. Може, дізнаються і про їхній захід - і замість звіріти на двадцятому імпровізованому блокпості дорогою до Красноїльська, поїдуть у Заліщицький район. Тим більш, у село веде НАЙКРАЩА дорога України. Чесно! Фірташ на свою малу батьківщину проклав ідеальну трасу, пряму і гладеньку, як... еее... шо в нас є пряме і гладке? В голові чомусь "нога балерини" :о)))


Хоча знову було трохи сумно, що маланки з рідного Поділля так візуально програють буковинським і покутським. Скромно все.


Нічого не втрачала через перенос дати і Горбова: вони традиційно відмаланкували ще 1 січня.


Їхгня традиційна маланка НАРЕШТІ здобула заслужене 1 місце (справді найкраща з претендентів-2020).


І одна з багатьох платформ стала третьою. А платформ справді було багато.


І на них був традиційний для села вертел з чимось мертвим і смаженим.


Смажили не лише м'ясо. Я думала, у позі левітуючого факіра (знаєте ж цей трюк, я про нього і в жж в 2020 р., і в фб у 2019-му писала?) сидів вовк, але друзі переконали. що хвіст як у пацюка може бути лише в пацюка.


Ось він з почтом з мишей.


А це знаєте хто? Та яка біла миша. Нє.


Я стояла і сміялася з назви як ненормальна :)
Нутрія отримала фестивальну бронзу.


Ну і орел. звісно, був.


У супроводі ельфійок з димовими шашками.



Але перше переберійне місце дісталося їм - шаманам-ескімосам з Брусниці.Бо у них був ведмідь.


Не цей.


Цей.
Дійсно вражаюча платформа. Пащека відкривається, розміри гігантські (тільки в моєму серці поки що жодній платформі не вдалося перемогти славного дракона Смока з Горбової-2014).



Побачивши чоловіка у карнавальному капелюсі, спитала, Are you from Germany? А він виявився українським представником асоціації карнавальних міст Європи - і привіз до України курентів. От якраз праворуч керівник групи з Птуя.


Не можу згадати. звідки були ці традиційні ведмеді. Вашківці? (кілька груп вони все ж прислали - і відразу стало зрозуміло, який же це кайф. коли від Вашківців лише кілька груп, а не сто платформ з російською попсою і блатняком). Драчинці? Але ведмеді круті.


Як часто на фесті, відтанцювала "Червона калина" з Чанькова, яка до маланки має таке ж відношення, як мій пес до біоінженерії.



У маланці з Шебутинців візуально вже не знаю нікого. А я ж їх пам'ятаю вже 12 років. Склад маланкарів повністю оновився. Час - він невблаганий.



За день до фесту я почула по фм-радіо рекламу заходу. Знову примітивні апеляції до Ріо-де-Жанейро і фінальний акорд із "Щедрика".
От якраз і шанс процитувати себе ж з Маланкафесту-2018:


Ми, фанати чого б не було, кричимо у вогку безодню. Ми подібні флюсу, ми знаємо нестерпно багато про нестерпно малу річ. Вже можу набратися наглості і сказати, що знаю-таки дещо про маланки, про карнавальну стихію загалом. А в таких випадках завжди вмикається проекція: ну якщо я знаю, то всі, напевно, знають?
Не всі.
Заяложений не надто освіченими журналістами штамп "Маланка - наш карнавал у Ріо" - тому підтвердження.
Наші люди через брак коштів, розуму чи банальної цікавості до життя уявлення не мають, як карнавалить взимку вся Європа. Як бігають Альпами крампуси, як ходять Балканами кукери, як у Швабії роблять солом'яних ведмедів, як трясеться від звуків калатал земля у Швейцарії, коли там ганяють злих духів, у що перетворюється Німеччина в часи фастнахту. Люди навіщось знають, що таке вілкул - і не знають, що в найтемніші зимові дні майже всі народи Європи передчувають майбутню весну. Люди чули про Ріо, бо там красиві голі дівки танцюють фольклорно-бразильський тверк, а про польські запусти чи молдавських калушарів не чули. Тому будь-яка маланка, від придурковатих флібуст'єрів на дорозі до Красної і до чергового трактора, прикрашеного килимами  - "наше Ріо".


І приїзд курентів - крок у правильному напрямку. Не Ріо, а Птуй, не Бразилія, а Альпи або Балкани. Наші маланкарські родичі - по всій Європі. І людям варто про це розказувати.



Чагор і думки про екологію.

Знову багато у фб скарг на транспортний колапс. Ну, у відповідності до масштабів колапсу і кількість скарг.
Процитую себе ж з 2018-го:
Спробували б ці невдоволені заторами на вулицях люди дістатися громадським транспортом кудись в німецький Трояндовий понеділок, Розенмонтаг і в неділю перед цим. Ага-ага. Коли весь ценетр Кельна, Майнца, Дюссельдорфа, Брауншвайга - та навіть крихітних містечок вздовж Рейну перекритий намертво, наглухо, транспорту НЕМА, деякі потяги відміняють, а ті, що є, ходять часто із запізненням (і кондуктор в костюмі клоуна сам ірже як кінь з перегороджених проходів у вагонах - всі ж на карнавал їдуть, у більшості возики з їжею і музикою). Нє, ну підіть і пожалійтеся: вам на роботу, а тут ці парадами ходять і часом навіть статеві акти імітують. Точнісенько як ті два тіпочка з Вашківців, тільки під приємніший музичний супровід. Ну у вас же голова болить, а тут німецькі маланкарі під вікнами кілька годин гудуть парадами. А це ж Кельн, собор, туристи! Ну, Дом ще відкритий, так, а всі інші храми у тому ж Кельні в такі дні стоять зачинені, а пересуватися старим центром важко через загороджені вулиці і трибуни для глядачів. Вибачте, туристи, карнавал у нас. Три дні свята. Долучайтесь і радійте життю - або приїздіть в інший день.
Підіть і розкажіть швейцарцям в Базелі через тиждень, що нема чого перекривати центр і куди тепер ходить трамвай № 1, це неподобство, і чому на тій платформі мужики в костюмах проституток? І взагалі, у вас влучили апельсином з платформи, вам боляче, це свавілля і хуліганство!
Вас не зрозуміють.
Бо фастнахти, запусти, карнавали - це частина народної культури. Національної культури.


Так, аграрна в анамнезі, але частина культури. І аграрні ритуали і в нас, і там, в європах, вижили саме що у глухих селах. А місто може їх перетравити власне що у формі карнавалів. Приклади Італії, Німеччини, Франції і так далі тільки підтверджують це правило. Це вже наїжджена колія, цей етап пройшли майже всі народи, це нормальний щабель розвитку: сільські ритуали - частина культури, ними пишаються, а в місті вони відбуваються у формі ходи, параду, кавалькади.
(Виявилося, я не дуже у цьому була права: у Чернівцях відродилася маланка. Ходить, ага. По-справжньому. На Роші - це такий велетенський район переважно приватної забудови на підступах до Цецино. Але сам факт! Ііііііі!!!!).


От воно, головне: НИМИ ПИШАЮТЬСЯ.
А ті, кому маланка жити заважає, пишатися нею не можуть.
"Глибинна селянська культура" з петиції - це такий евфемізм для "рагулі забиті". І уроборос вкусив-таки себе за хвіт - і укус може бути смертельним.
Зараз поясню.
Протестують проти вульгарності маланок з українських сіл області - і проти ідіотської музики на багатьох платформах.
Кожного маланка-фесту дуже гарно видно навіть без табличок, яка маланка з румуномовної частини області, яка ні. Відразу видно. Країна одна, область одна, гроші одні, звичай один - маланки різні. Знаєте чому? В людей різні телевізори. Українська частина (Вашківці як флагман і за ними всі Брусниці і Горішні Шерівці) дивляться наше тб. А Герца і Новоселиччина - румунське. І вульгарності хоп - і немає. Наше суспільство оскотинилося через ящик. І виборсуватися з цієї прірви несмаку українським селам ще довго - якщо взагалі вдасться.


Спробуйте вгадати з трьох разів, ця маланка з румуномовної частини області - чи з україномовної?


А ці звідки?
От бачите, як все просто.

Справа не лише в телевізорах. Справа в мові. Тут не скажеш: "ну так Заставнівщину в УРСР взяли ще в 1919 р., а Герцаївщину в 1940-му, тому на Заставнівщині звичаї трохи підзабулися". Ні фіга, всі в то комуністичне лайно дружньо вступили у 1940 році, всією областю. І на всіх танк русифікації пер.


Тільки по українцях він проїхав тричі і з особливою жорстокістю. А румунська - мова не споріднена, там асимілювання під старшого брата пробуксовувало. Плюс під боком була Румунія, де до цього часу на телебаченні є програми, в яких тітоньки у вишиванках з рукавами-клеш годинами співають дойни, а позаду юнаки в смушевих шапках мілко-мілко так ногами дрібочуть, підтанцьовують. Годинами. Годинами. Ні, ви це прочитали за дві секунди, а співають вони довше в 3200 разів. Вони ще співають. А ви вже далі читати хочете. Ну добре. Просто пам'ятайте: вони ще навіть до середини не доспівали і не додріботіли.


Горбова

Зневага до української культури - це вже у підкірці більшості, на жаль. Ось тут я описувала, як на Шодувель-2016 у Брауншвайзі російськомовні українці приперлися у вишиванках. Всі - у вигляді принців, гусей, клоунів чи аладінів, а наші у вишиванках. Ну це ж костюм, на карнавали ж вдягають костюми. Якщо ви не з Галичини, процентів 80 шанси, що українське ви ніби для галочки любите, але в машину на флешку "Ой летіли дикі гуси" не запишете. Нас відрізали від свого - довго, свідомо, майстерно. Нас таки відрізали практично.
І тепер чернівчани, оці неусвідомлено-відрізані, матюкаються негарними словами, що їм на маланкафест не ту культуру завезли. Вони хочуть маланку, а їм везуть треш якийсь. Он у Сучаві які кльові маланкарські паради щороку 27 грудня, я вже тричі там була. Там немає клоунів, як у нас чи німців і швейцарців, там тільки кози, ведмеді та інша хтонь. Давайте нам такий самий Маланкафест, як у Сучаві, приберіть, будь ласка, Вашківці, від них тхне.


Тільки знаєте, румунський Маланкафест у вас вже давно у місті є. Florile Alba (поправте, якщо помилилася у назві), "Сніжинка" називається. В кінці грудня проводиться, в палаці культури молоді чи як - біля ієзуїтського костелу такий. От там точно немає нетверезих перебраних з масними жартами, лише коні-каюци і уратури з колядками.


Але чи буде це справедливо по відношенню до українськомовних маланок?
Ще раз: у румунів є румунське телебачення і родичі по той бік Порубного. Вони ростуть в повазі до рідної культури, навіть якщо вони містяни у тринадцятому поколінні. У них є зразки, як треба.
А на чому мала б зростати довершена і невульгарна українська маланка? На зеленських чоловічках? На шустершоу? На типу українських серіалах російською мовою? Ну от вона на цих дріджах і виросла квашнею, тепер бруківкою хлюпається, а ви замаститися не хочете.


Це катастрофа, що у нас з культурою. Від костюмів, всіх цих атласних шароварів червоного кольору і плахт a la Полтава - і до пісень, котрі від Сяну до Дону "ой чий то кінь стоїть" і все.
Українська маланка дозорієнтована у своїй масі. Ні, не так маланка, як переберія.
Німці на карнавалах теж трахтль-костюм не вдягають і про Августіна пісеньку не співають. Якщо звичай приходить у місто не як пересувний музей, а як інтегрований в сучасність ритуал, він приходить туди модернізований. Це означає, що звичай живий, а не консерва з музейної вітрини.


Маланки тягне буксиром Красноїльськ. Так, цього року він навіть не приїхав у Чернівці на захід, та йому вже й не треба. Вони вже епохально показали, як все має бути, у 2011 році - і потім. Люди бачать, як справжня етніка виглядає і відчувається. Люди йдуть на це світло. Красна - маяк. Навіть якщо він вже не тут, напрямок заданий.


І це працює. Етніка з'являється там. де раніше були лише переберійні платформи.


Чагорські каюци - якраз такий от приклад, коли звичай помер, але відродився - і непогано почувається.


У 2020-му вже було видно роботу оргів - не було зовсім вже похабщини (вперше за історію фесту, алілуйя).


Тепер їм треба пояснити переберіям важливість музсупроводу (можна почати з того. що звукове забруднення - таке ж забруднення, як і поллюція в океані (привіт, Чагорський кит!). Ні, я все розумію, цензурувати маланку - це дикість. Але з командами з українських сіл треба говорити. Вони в більшості - в коментарях в фб бачу - не чують і не бачать реальності. Умиваються божою росою з чужого роздратованого харкотиння їм просто у очі. Їм кричать "Вимкніть блатняк" - а вони "У нас найкраща маланка!" Там стіна, там глухо. Треба пояснювати на трохи вищому щаблі: майте совість. Скільки можна тої російської похабщини і псевдо-фольклору. Тут тільки орги мають діяти. І мусять.


Ті, кого маланка дратує, швидше за все мають всередині паросток снобізму. Ну або великий снобістичний баобаб. Чернівці ще 250 років тому були село селом, дайте тій сільській культурі раз на рік пройтися містом, а під'їзди вам з таким самим успіхом засмердять уриною і місцеві з Гравітону, коли на якесь інше дійство в середмістя виберуться. Дайте шанс маланкам підрости морально, без фестивалю в них його не буде - і звичай помре. Я розумію, що вам і пофіг, якщо помре, у вас є гри престолів з брейкінг бедами, вам те національне нафіг не треба, вистачить купленої вишиванки на день незалежності. Але це треба Буковині - так само, як це треба Німеччині, Швейцарії, Чехії, Австрії і так далі. Їхня культура просто не була в стійлі другорядності довгий час, їм ніхто не натякав всіма способами, що говорити треба мовою сусіда, а сміятися з селюків там вже виховання не дозволяє (хоча ця дихотомія є скрізь). Перетерпіть цей день, зрозумійте для себе, чому українське село вам таке неприємне - і чому воно таким стало і чи були у нього хоча б крихітні шанси стати іншим.


Котелеве

І про організацію і затори подумайте. Так, в Сучаві на параді маланок перекривали одну полосу дороги, якою йшла хода. А в німців перекрито взагалі ВСЕ - і живуть, і нічого. Це внутрішня готовність до розуміння іншого. Вона мусить бути. Навіть якщо інший поки здається дебілом невихованим.



Про дійство на сцені в 2018-му я писала: "загалом сучасні міські люди, вбрані у нарядних селян з етнографічно-фантастичної картинки - погана ідея, бо наскрізь фальшива. Маланка і місто мусять взаємодіяти не так топорно і в лоб. Це не про "містяни вдягнулися в селян". Це про повагу до культури (навіть якщо та культура поки що тільки росте) і інтеграцію. Не треба красивих панночок з татуажем бровей вдягати у хустки. Їм вони личать, але з таким самим успіхом їм би личив і кринолін, і хітон. Це вже костюмоване шоу про "як буцім", в це не віриш".

Але тут ні до кого не достукаєшся. Ну і дівчата з "Гердану" справді красуні. Ок.



Оце я така буду на старість.



Горбова. перше місце у категорії традиційних маланок.



Котелеве всім складом.




Чагорсько-персидський слон.


Природні антидепресанти made in Slovenia


Мі-мі-мі такі :)



Белелуя. Була у них сьогодні. Упс. вже вчора. Час спати :)


Tags: Белелуя, Буковина, Зима, Маланка, Маланкафест, Свято, Фестиваль, Чернівці. Горбова
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 4 comments