Blacky (kamienczanka) wrote,
Blacky
kamienczanka

Весна у чернівецькому скансені


У вівторок 18 квітня у чернівецькому обласному музеї народної архітектури знову було свято - як щороку після пасхальних свят.



З погодою неймовірно пощастило - поки Харків та Дніпро замітало снігом, поки вхурделювало у Києві, в Чернівцях було сонячно і заквітчано. Бузок цього року зацвів неймовірно рано, приміром.


Погода була така, що навіть клуні виглядали ошатно.


Тут, під катом - картинки зі свята.


Всіх його гостей гуцулята зустрічали ось так. Ну, які гуцулята - танцюристи приїхали з Мамаївців, там ще до Гуцулії день на возі їхати. Але все одно гарно.


Хочеться відзначити просто перфектну режисуру дійства - знову пан Шкрібляк і Ко постаралися і створили мастшабне, яскраве, енергійне дійство. Три сцени, інсеновані міні-вистави біля кожної хати у скансенському селі - ну, супер.


Жінки йдуть з кошиками до церкви.


А це вже біля неї, біля Миколаївської церквиці хатнього типу з Драчинців.


Частину з попами я, звісно, пропустила.


Тим більш, там весь час десь щось та відбувалося.


Як завжди, серед учасників - багато дитячих колективів. Діти страшно фотогенічні, завжди.


І маленькі, і ті, що старші.


Та дорослі теж. Колектив з Перебиківців на Хотинщині.


Відкриттям для мене став просто чумовий колектив з села прилипче Заставнівського району - "Прилипчанка" під керівництвом вродливої і молодої Лариси Оробець.


Подивіться на їхні костюми! Подивіться на ці столітні сорочки! Здалеку вони дуже сильно нагадують борщівські чорновишиті. Та деякі з них і є чорновишитими. Але тут інша техніка - хрестик, знайомий всім. На Борщівщині - вже втрачена "колодка".


А черевики! Вони ще від прабабусь дісталися. Прабабусі виймали їх лише на великі свята, тому взуття непогано збереглося. Називають ці модельні штучки у селі "дарматами".


Мама каже, у її бабусі, моєї прабабусі, теж були дуже схожі.


А ще у "Прилипчанки" прекрасний, багатий і незвичний репертуар. Все співається акапелло. Серед народних пісень - не илше зоооовсім давні, а й фольклор ранньорадянської епохи, про колгоспників. Пісні жартівливі: то жінка має ховати голову колгоспу, бо чоловік повернувся, то стара баба купила собі "брансолєту", бо мріє одружитися. Дуже класні речі виконували. Закохалася.


А пропос старовинного одягу. От гуцульський кептар, теж з тих, які вдягали може зо два рази на рік. Супер-вихідний: в таких хіба на Пасху і на храмове свято у селі ходили. Ну, ще на весілля.


При правильно вибраних ракурсах здавалося, неначе підглядаєш у шпаринку машини часу.


Дітлахи гралися з велетенськими яйцями в центір музею.


Саме в Чернівцях, у скансені, думається про те, що таке фольклор. Для мене (та, думаю, для багатьох) - це вже закам'янілий пласт звичаїв, моди, архітектурних чи там пісенних традицій - він вже вивчений, описаний, вкритий лаком, поставлений на музейну поличку з сигналізацією. Але села буковинські живі, продовжують своє існування - і звичаї там змінюються, не консервуються. І важко для себе вирішити - це добре чи зле?


Ось вам перезапуск культурних кодів: писанки у макаронах. Прикольно? Так. Незвично? Так. Традиційно? Ні. Має право на життя? Напевно.


Хоча люди і до традиційних писанок тягнуться.


Ще одне палаюче питання - вишиванки. Буковина славиться зараз своїми аляповато-яскравими, масивними, важкими (і в сенсі ваги теж - весь цей бісер кілограми важить) бісерними вишивками. Зрозуміло, що давні сорочки такими не були. Але у давніх майстринь і бісеру такого не було. А був би - як би вишивали? От і думай сиди...


Типовий "народний" стрій з Волоки. Місця живого для полотна нема. Народ у захваті. Виглядає дорого. Автентично? Ні. Для нас - ні. А для них - так. Це є продовження фольклору, це є існування традиції у наш час - чи це виключно лише профанація і несмак? Я не можу вибрати точну відповідь, хоча схиляюся до профанації. Але то на мій смак. А на їхній? Чи має право фольклор жити собі і далі, поза етнографічними монографіями?


Чи оці крила, як у полсььких гусарів, тільки із стрічок - це воно що таке? Просто для видовищності?


Ніколи раніше такого не бачила.
Ольга Киналь у фб мені пояснила: стрічки у такому вигляді - елемент традиційного строю у Вашківцях Вижницьких. я їх бачила вперше у 80-х на сільському Храмі, на Іллі, їх дівчата вдягали на початку храмових танців. там вони й "живуть". їх вдягає відомий місцевий танц. колектив Ореста Сірецького, дівчата їх з дому приносять. вони й по Європі гастролювали з ними. ще у них є умільці закрутити оригінальний убір з рушників на голові - тільки на сцені у Вашківцях бачила. місцеві жінки ще вміють, від бабців навчились...


І в скансені на святах так завжди: справжнє, варте музею сусідує з сучасним, незрозумілим, ще не настояним.


Румуномовні дітки. Румуни так ніжно і бережно ставляться до своєї культури - як правило (бо Волока теж румуномовна, але флагман бісерізації вишиванок).


З виступів на сцені. Дуже було масштабно і красиво.


Колективи приїхали переважно сільські - але танцюристи були вишколені, навчені, з поставою, з гарними посмішками. Я все дитинство сама відтанцювала, я таке люблю.


А це біля хати бідняка відтворюють пасхальні обряди.



Знову "Прилипчанка".



Яйця з районних стендів.



їїїїїх, поїхали.


Дівчина-весна.


А це зиму ганяють.


Хоч на плакат бери.









З церкви йдуть.


Ще Перебиківці

Tags: Буковина, Скансен, Сято, Фестиваль, Фольклор, Чернівці
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Маланкафест-2020: куренти та ілюзорні Вашківці

    Ordnung muss sein. Я завжди писала про всі маланкафести у Чернівцях - 2020-тий не стане виключенням. Тільки втома править бал. втома підказує…

  • І знову привіт: Бояни і Припруття

    Я не була тут три роки - їздила 7 січня до Криворівні. Ну привіт знову, Бояни і Припруття. Глянемо, що змінилося за цей час? (Спойлер: мало що.…

  • Перші маланки-2020

    Як завжди останнім часом, вранці 1 січня ми вирушили в Герцаївський район - за маланками. Дорогою заїхали перевірити. чи справді ходить 1.01…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 9 comments