?

Log in

No account? Create an account
І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) - Екзарх Всього Існуючого в екзилі. [entries|archive|friends|userinfo]
Blacky

[ website | "Замки і храми України" ]
[ userinfo | Блекопедія ]
[ archive | Раніше ]

І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) [січень. 7-е, 2013|10:12 pm]
Blacky
[Tags|, , , , , , , ]

Boian Бояни 2013
Традиція в мене така: щороку 7 січня їхати в Бояни. Добиратися просто і близько - плюс дійство таки яскраве. В тегах стоїть "Маланка", але це не вона. Це її різдвяна репетиція.

Boian Бояни 2013
Ті самі хлопці в тих самих костюмах воїнів і вершників ще відслужать малій батьківщині в ніч з 13 на 14 січня, в них попереду цілодобова важка робота. Важка, не жартую: обійти понад 1000 дворів, перетанцювати в усіх і з усіма дівчатами. (Тому часом є дублери: а ви б змогли танцювати протягом 24 годин?).


Boian Бояни 2013
Мама висловила припущення, що ті, хто підмінятиме потомлених, - вони теж в строю сьогодні, але без костюмів. Хм, може бути.

Boian Бояни 2013
Але я більше хочу про повільне танення снігів традиції. Цей велетенський айсберг поволі занурюється в океан забуття - але я хоча б бачила його вживу.

Boian Бояни 2013
Бо ось воно, різдво-карачун в Боянах (і не просто різдво - це той самий витончений юнак з минулорічного свята. - а як було у ваших рідних містах? Не так, правда?

Boian Бояни 2013
І віруючі всі зараз такі, що лоби розшибають на папертях, і в школах реферати про "звичаї нашого народу" пишуть, але у вас було не так.
Я знаю, чому.

Boian Бояни 2013
Тому що майже весь серотонін і половину дофаміну наш організм продукує у кишечнику. Тобто куті не загрожує ніщо, вона залишиться.

Boian Бояни 2013
Все ж інше, що веде до щастя не настільки прямими шляхами, опиняється під загрозою.

Boian Бояни 2013
Тут же потрібні костюми, сила, витривалість, сяке-таке вміння танцювати - і все заради дофаміну і серотоніну. Котрі, як вже з'ясувалося, цілком собі пов'язані із їжею.

Boian Бояни 2013
2013-тий. Буковина. Це все ще престижно: потрапити у маланку, бути жаданим гостем у кожній хаті.

Boian Бояни 2013
Перетанцьовувати з усіма дівчатами (дівчата в Боянах красиві).

Boian Бояни 2013
Викликати оплески в дітей. Але ріка міліє, це помітно навіть мені - а я на святі всього утретє.

Boian Бояни 2013
Упс, знову обізвала маланкою? Не зовсім так. Зі скількома боянчанами не говорила, докладної історії свята не міг розказати ніхто. Нарешті аж голова сільради, примар, пояснив мені сьогодні всі тонкощі.

Boian Бояни 2013
Це проводи на війну - так начебто до нашого часу дожили відголоски мобілізації за часів господаря Штефана Чел Маре (Стефана Великого) на боротьбу з яничаризацією всієї Буковини.



Boian Бояни 2013
Це проводжають на битву вершника - і проводжає його не маланка, а мати. І бути нею теж дуже почесно.

Boian Бояни 2013

І ще:
Boian Бояни 2013
Ніяких гендерних алюзій - жодна жінка не витримає, та й не повинна витримувати 24-годинного колядування двічі протягом двох тижнів. Це робота для сильного чоловіка.


Так - на кожному дворі. Кілька танців.

Boian Бояни 2013
Ось ці, зі свитсками і в шляпах з розкішним пір'ям, - челядь воїна.

Boian Бояни 2013
Пір'я не в усіх, є й смушеві шапки (на різдво-2011 асортимент головних уборів був ще більш широким. Здається, то був десант кельменецьких метросексуалів-пофігістів. Шкода, що зараз братні маланки не делегують своїх представників у Бояни - все-таки це наймасштабніше дійство такого штибу в області).

Boian Бояни 2013
Крім матері. проводжає на боротьбу з бусурманами ще й дід. Образ часто трансформується в шрека, франкенштейна та інших монстрів. Дід, мовляв, і дід, хто там за зморшками красу шукатиме? :о)

Boian Бояни 2013
Рука матері направлятиме вершника - і він слідуватиме за нею.

Boian Бояни 2013
Часом замість заквітчаного калача вказхівником конячих вибриків буде дерев'яний жезл всевластыя (теж знайомий за 2011 роком. Взагалі більшість облич перебраних я вже впізнаю).

Boian Бояни 2013
Ось до цього ватажка-калфи, приміром, мені не радили наближатися у 2011 році.

Boian Бояни 2013
Цей - справжній ветеран різдва і маланки: бачу його щороку. Молодець.

Boian Бояни 2013
А цей юний лицар виріс за рік.

Boian Бояни 2013
Цей калфа анітрішки не змінився.



Boian Бояни 2013
Знову, як і в 2011 р., був невеликий концерт - дівчинка дуже гарно співала.

Boian Бояни 2013
І хор за нею теж, за що і отримали подарунки від Діда мороза і Снігуроньки.



Але все ж з масштабами святкувань-2011 вже не порівняти. І так шкода, так шкода...

Boian Бояни 2013
І тайстри ще минулого року зустрічалися в народу часто - цьогоріч бачила лише три ці яскраві місцеві торби. Боянці, не ходіть з поліетиленовими пакетами, дайте тайстрі жити.
О, в супермаркеті (в селі чудовий супермаркет) спробували місцеву кухню: маїну. Це пиріг з начинкою з курячого фаршу та вермішелі. Тільки не смійтеся. Цілком їстивно - як і самбірський пиріг (якраз в коментах до самборського пирога я про маїну і почула вперше).

Boian Бояни 2013
Ага, їжа - дофамін - серотонін - задоволення - Федя. :о)

Boian Бояни 2013
І навіть два.

Boian Бояни 2013
І назад до сумної аналітики помираючих традицій.

Boian Бояни 2013
Бути калфою - дуже почесно, але й дуже витратно. Кожне колядування кожного кута (ватага є у кожному куті і Боянів, і Припруття) - це життя однієї свині і важкі гроші за музику.

Boian Бояни 2013
За словами примаря, цьогоріч п'ять оркестрів обійшлися маланкуючим у 40 тисяч гривень. Сорок тисяч.

Boian Бояни 2013
Ні, в селі є й свої музики, але на всі ватаги їх не вистачає - доводиться наймати гастролерів. Гастарбайтерінг від туби і барабана, випусники музучилищ, котрі зможуть (та хоч за моїми відео) вивчити потрібні мелодії, вже знають, куди податися на заробітки за рік.

Boian Бояни 2013
Без музики ж які танці - а музшколи зараз по селах закриваються. На чому гратимуть всі ці запальні хори і гоп-ша-ша в майбутньому? На айподах?
Айсберг тане. Айсберг йде на дно.

Boian Бояни 2013
В торговців китайським крамом на таке чуйка - цьогоріч їх було набагато менше, аніж в минулому. Вони щось знають, вони точно щось знають.

Boian Бояни 2013
Ось так буде - мінусовка, як на концертах попси.

Boian Бояни 2013
Релігійна часточка айсбергу має шанси протриматися довше, але ж ці вершники, ці калачі з букетами, ці дрібненькі, як бісер, танці - це в церковні рамки не впихнути (хоча примарь і казав, що таким чином, ходячи від двора до двора, хлопці умовно повертають християнство в село, очищають Бояни від скверни).

Boian Бояни 2013
Вже немає ніяких машин-платформ чи хоча б гарно прикрашених підвод - а були ж минулі роки (воза у стрічках бачили в Динівцях). Ніяких політичних вар'єте теж - ті ж маски, що й минулоріч.

Boian Бояни 2013
незмінним залишається і блискавичність дійства: обіцяно початок о першій, селяни покірно чекають на "коні" під снігом - а далі бліц-кріг імені Штефана чел Маре: о 13-30 ще нічого, о 14-30 вже практично все.

Boian Бояни 2013
Навіть багатокілометрові автомобільні затори, візитівка боянівського різдва, вже в минулому: маланкарі виходять на велику дорогу на дуже короткий відтінок шляху, майже не заважаючи руху автівок.

Boian Бояни 2013
Бо дійство від головної ялинки села перенесли до невеликого майдану перед будинком культури (напроти ялинки - пафосна "Буковинська зірка", яка належить "Роднічку" а кажуть, що сільрада побила горщики з цими регіоналами - і тепер все робить за свої. Звідси відсутність сцени - але сцену дуже непогано замінили сходи БК. Тим більш, колись раніше саме там всі ватаги і сходилися.

Boian Бояни 2013
Немає тепер і автомобільних поборів - ніхто за гривнею на капоти не кидається. Це скоріше плюс, але мінус ще один сюжет для фото- і відео-камер.

Boian Бояни 2013
Тут все ще є найголовніше - справжні емоції, я полюю саме на них.

Boian Бояни 2013
Тут є фантастична яскравість - все ще.

Boian Бояни 2013
І прадавність.

Boian Бояни 2013
Та скільки вони ще протримаються, я не знаю.
І зрозуміла, що це не надто і приємно: бачити згасання. Це з маланками легше - набридли Вашківці, рванула в Красноїльськ, лякають натовпи фотографів, котрі окупували Красноїльськ - можна вибратися на десятки інших маланок. 7 січня вибір не такий широкий: або пробиватися через відмінені автобусні рейси на Верховину, або їхати в Бояни.
Боюся, що наступного року буду довго зважувати обидва варіанти - і не знаю, який виберу.

ПосиланняВідповісти

Comments:
[User Picture]From: sonidor
2013-01-07 09:24 pm (UTC)
В музеї І.Гончара (Київ) триває фотовиставка «Новорічні та Різдвяні свята на Гуцульщині» Гери Артемової. У порівнянні з вашими світлинами - бліда-бліда копія. Чи не плануєте виставити десь свої надбання?
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-07 09:27 pm (UTC)
ви страшно лестите, але я ж не фотограф. а журналіст з фотокамерою. Сьогоднішню зйомку я чесно запорола, намагаюсь зрозуміти, чому. Поки не знаю.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: sonidor
2013-01-07 09:47 pm (UTC)
Ваші фото передають настрій, у глядача складається враження причетності, перебування серед цих чудових хлопців і дівчат (хоча, підозрюю, у повсякденні вони не такі чудові та привітні). Фото, виставлені в музеї, відверто невдалі, автор не передає і, мабуть, не відчуває "нерву" свята, а за постановочні кадри варто було руки повисмикувати, такі вони далекі від дійсності.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-07 10:01 pm (UTC)
Я фанат репортажних кадрів, в мене в РСС купа підписок на найкращі репортажні кадри дня, а там ніяких постановок. мені до всіх тих фотографів як до неба, але я хоча б за їхніми принципами дію, нехай і не вмію так, як вони.
а емоції все-таки яскравіші, коли автор теж здивований. а чим вже в Боянах здивувати - а нічим, я там тричі була. Тепер думу думаю: 14 січня без Красноїльська для мене - трагедія, але вже минулого року ходила серед СОТЕНЬ таких же обвішаних фотоапаратами, як сама, і мучилася: це вже не те. а поїду на нову маланку, не таку відому - а раптом вона фігова? :о) мучаюся, не знаю, куди податися.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: sonidor
2013-01-07 10:10 pm (UTC)
Але ж та сотня фотографів поїхала туди після ваших репортажів. Як і в Криворівню.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-07 10:14 pm (UTC)
в Красноїльськ - угу, в Криворівню - нє-а, це вже я за репортажем в "Карпатах" погналася.
от в Боянах фотографів мало, так що тут прямої залежності немає.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
(Deleted comment)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-07 09:36 pm (UTC)
Ніяк, звичайно. Звичаї зараз настільки нечасте явище, що збереглися лише у ведмежих кутах. Але для них не роблять резервацій.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
(Deleted comment)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 07:54 am (UTC)
а ви вірите, що традиції можна відродити після перерви? Не можна: для традицій потрібні не лише ті, хто виконує ритуал, а й ті, для кого вони це роблять. А це нікому не потрібно в містах. Телевізор же є і тазик з салатом.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: tactical
2013-01-07 09:43 pm (UTC)
Шикарно написано. Серотонін і дофамін виділяються при прочитанні Вашого блогу. Можна економити на олів"є.
Звідки стільки любові до Буковини?
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-07 09:57 pm (UTC)
ну а кого ще любити, а? :о)

моя версія проста - в дитинстві я переважну більшість неділь проводила саме так, як їх проводить купа американських чи європейських дітей - в моллах. Моїм торговим центром була Молдова. Бо в Кам'янці ніфіга не було, то вся родина сідала в жигулі, мене загружали на заднє сидіння - і вперед, Ліпкани-Бричани-Єдінци чи часом Бєльци. Везли звідти все, що не могли придбати вдома: дешеві овочі і фрукти, взуття, хороші меблі, книжки (дуже. багато.книжок. До Дрюонів і Дюма обов'язково йшли в нагрузку якісь партійні твори молдавською мовою, але там ці всі Дрюони були. а в нас - ні. Мама примудрялася знайти в сільських "Лумініцах" не лише всіх цих Сабатіні і "Чарівників смарагдового міста", а й справжню ланкомівську косметику. І коли знаходила (чомусь в селян вона попитом не користувалася), забирала все, що було: а були дзодоранти, тональники, туші і так далі. Ну а дорогою - весілля і похорони, румунський кордон з вівчарками, колорит, коротше. Може, це з дитинства і йде.

В 2008 році проїхалася без зупинок по дитячому маршруту - ніяких почуттів, ніякого впізнавання територій. але може на підкорку щось відклалося.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: zoin
2013-01-08 04:51 pm (UTC)
ооо...в нас багато спільного)))Ліпкани,Бричани,Ширіуци,Бельци,мій батько як Колумб міняв закаточні кришки на книжки в книжкових магазинах цих сіл,Дюма,Апдайк,Сент Екзюпері,Ліон Фейхтвангер...знайомо,а мати інколи таки потрапляла на французську косметику саме в сільмагах Молдови.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 05:50 pm (UTC)
Бінго! Тільки в Ширіуцах от не була (була в Окніці, наприклад :о))
То ви теж до маланок маєте дихати нерівно :о)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 05:55 pm (UTC)
мама каже, це тому, що їх, як і прибалтів, приєднали до союзу аж у 1940-му - і весь час щось підкидували, аби не бунтували. Але дивно підкидували: навіщо сільським тітонькам французькі тональники?
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: zoin
2013-01-08 06:16 pm (UTC)
в мене багато родичів там,я часто там на літо лишався у Ліпканах)))Те шо їх приєднали в 40 я відчував коли дід випивав вина,завжди згадував "й..... комунариків ".Навіщо ...ну на той час в Ліпканах було 3 великих завода-консервний,пив.завод і загот.зерно,можливо балували працівників))).
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: crescent_dr
2013-01-08 04:19 am (UTC)
Как все перепелось- традиции, преемственность, реалии жизни, политические и местечковые распри, спонсоры и меценаты (которых нет). Красиво и грустно. А 40 тыс гривен Мыколай под елкой не оставит.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 04:39 am (UTC)
Я думаю, вони їх назад відколядують. але все одно сума солідна.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
From: (Anonymous)
2013-01-08 07:41 am (UTC)
Дякую, КАMIENZANOCHKA, в цьому році Ви наблизились трохи до дійсності , але ще багато треба вивчати нас. Крім маїни в Боянах є ще такі страви ! ... Айсберг не потоне ... Бачили, підростають нові лицарі! Так що дофамін та серотонін ще буде! PRIMAR
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 07:49 am (UTC)
ого!
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: bukovinets
2013-01-08 11:05 am (UTC)
С виду праздник, а на лицах тоска и печаль... два или три фото еще улыбаются...в общем грустный праздник...
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: lesadko
2013-01-08 06:42 pm (UTC)
коли свято влаштовується не для себе та своїх, а для туристів або фотокамер - це перший удар по аутентичністі. Зараз по всьому світу так, де є туристи.
А якщо свято влаштовують по "рознарядці з райкому" або по вказівці можновладця - це смерть для свята. Сумно. Але ж ти бачила саме ті справжні! Заздрю по доброму! Мені цього вже не побачити, тому і не їду у Вашківці.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-08 06:57 pm (UTC)
свят не по рознарядці по буковинських селах тьма тьмуща (13-го гряне вся область - практично скрізь, крім Новоселиччини і Герцаївщини буде ууууух). але вони часто ввечері, а це веде до проблем: в мене не світлосильні об'єктиви, тому фоти все одно запорю, з сіл ввечері кудись виїхати - то хіба таксі, а це може бути задорого. ну і компанії немає, ввечері одній в чужому селі бути відверто не хочеться. не тому що боюся, ні фіга я не боюся, але незатишність теж не найкраще відчуття.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-01-09 10:11 pm (UTC)

І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013)

Користувач falyosa посилається на ваш запис з І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) пишучи: [...] Оригинал взят у в І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) [...]
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-01-09 10:53 pm (UTC)

Раунд третій: "Різдвяні зустрічі" у Новоселиці

Користувач falyosa посилається на ваш запис з Раунд третій: "Різдвяні зустрічі" у Новоселиці пишучи: [...] ї Нового року, а на Новоселиччині ситі буржуа з Лапландії на іміджі не економлять. Це нам Бояни [...]
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-01-10 10:45 am (UTC)

Раунд третій: "Різдвяні зустрічі" у Новоселиці

Користувач diana_ledi посилається на ваш запис з Раунд третій: "Різдвяні зустрічі" у Новоселиці пишучи: [...] ї Нового року, а на Новоселиччині ситі буржуа з Лапландії на іміджі не економлять. Це нам Бояни [...]
(Відповісти) (Thread)
(Deleted comment)
[User Picture]From: kamienczanka
2013-01-10 08:05 pm (UTC)
в нас так само - ще в дев'яності до нас колядники перестали заходити (ми були бідні як церковні миші і могли запропонувати їм лише печиво і горіхи). Тож як грошей нема, то й не заходили. а зараз і взагалі перестали ходити. традиції тільки в селах, і то переважно глухих і румуномовних.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-01-16 03:19 pm (UTC)

І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013)

Користувач diana_ledi посилається на ваш запис з І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) пишучи: [...] Оригинал взят у в І про традиції. (Різдво в Боянах. Boian, Crăciun-2013) [...]
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-01-19 10:03 pm (UTC)

В мене маланки. Новин - крім цієї - мало

Користувач castles_com_ua посилається на ваш запис з В мене маланки. Новин - крім цієї - мало пишучи: [...] Різдво в Боянах [...]
(Відповісти) (Thread)