?

Log in

Вихід вівчарів на полонину: кінець Карпат - Екзарх Всього Існуючого в екзилі. [entries|archive|friends|userinfo]
Blacky

[ website | "Замки і храми України" ]
[ userinfo | Блекопедія ]
[ archive | Раніше ]

Вихід вівчарів на полонину: кінець Карпат [травень. 31-е, 2010|01:20 pm]
Blacky
[Tags|, , , ]

Вчора на міському стадіоні Путили в 47 раз урочисто проводили вівчарів на літування на полонини. Я давно мріяла, а потрапила на дійство вперше.

Мій репортаж на Укрінформі
Моя стаття про подію в Високому Замку

Бджоляр дарує бджолу в Путилі
Для тих, хто не зрозумів: бджоляра нагородили, бджоляр святкує за столом, накритим за сценою, разом з Папієвим, Федоришиним і купою іншого політбомонду Буковини. Бджоляр від щедрої душі дарує бджолу. Дуже хотів подарувати мені, але я відмовилась. Подарував комусь іншому, знімати з руки заборонив (їй так тепло, каже) і наказав берегти подарунок.
Бекет, Іонеску і Хармс навіть зібравшись втрьох таке б не придумали.

Телеграфно для тих, хто з релігійних причин не ходить під кат:
Свято сподобалось, Путильщина незрівнянна за красою природи, Карпати як територію-міф, як землю обітовану автентичності і справжності ми втратили безповоротно.


вихід на полонину в Путилі в 2010 р.
Я люблю всякі такі райцентрівські, колгоспні свята, правда люблю. І самодіяльні колективи з золотими від сонячних зайчиків посмішками, і надресированих до напівавтоматизму дітей, і навіть чітку, завжди таку саму структуру тих свят, хоч в Карпатах, хоч на Поділлі: завжди будуть довгі-довгі промови з нагородженнями (в Путилі нагороджали ковдрами, приміром), за цей час можна побігати пофотополювати на учасників, котрі готуються до виходу на сцену.

От якраз подарунковий набір, отриманий ватагом Миколою Штефуряком з Усть-Путили (тримає його донька):


В Путилі теж сподобалось - але це було радше заслугою не сценаристів, а гір і вогню. Містика, на що здатні гори і вогонь у поєднанні. Ні, палити каністрою керосину Говерлу я не збираюся, повірте.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.

Головні, справжні, щирі емоції на таких заходах - саме що за кулісами.
Проводи отар на полонину в Путилі

Мінуси дійства ховались за плюсами - так завжди відбувається.


Ватру підпалювали бензином. Смерділо так, як на заправочній станції середини вісімдесятих.
Хоча що я там виступаю: може це так і було споконвіку - ватру гуцули палять бензином? Потім ватаг, як оголосили, понесе вогонь тієї ватри на всі 28 полонин району - де вогнища й горітимуть до осені.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.
Ось якраз ватаг їде зі смолоскипом. Смолоскип пустий, не підпалений (пишуть, горів. Не бачила я такого). Бензин тим часом повністю завершив свою справу на ватрі: лишилась тільки купка попелу.


Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р. Ватаг на коні
Відмотаємо на кілька хвилин назад: ось ватаг сідає на коня.
Пізніше я підійшла і спитала у ватага Миколи Андрійовича Штефуряка, чи правда він йде на полонину аж на півроку. Каже: Звичайно, а чого б я туди ще ходив?
Людям треба вірити на слово.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.

В танку гуцулки та гуцули танцювали так, як знімалися свого часу жителі Хотинщини в "Тарасі Бульбі": з сучасними сумочками і парасольками в руках. "Як це нашо кукурудза? Це ж гуцульский вінок!"

Останнє фото - віршовані заклинання. Забобони ямбом. Що робити, коли відьма захоче попсувати отару, як уберегти овець від вовків, як не піддатися мольфару. З реквізиту яйця, якісь трави і колодка, на яку треба закрити ілюзорний хлів з неілюзорними вівцями від вовків.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.
Мольфар Нечай був би радий такому. Жінка, яка це декламує, навіть чимось схожа (окулярами, але це теж щось:))

Весільне деревце і ватра.
Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.
про коней окрема розмова.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.
Вас все ще дивують карпатські _дерев'яні_ церкви, оббиті вагонкою і бляхою? Час заспокоїтись і розслабитись: це вже невідворотнє. Гуцульські коні прикрашені гуцульськими пластиковими ікебанами і гуцульським новорічним дощиком. Чим крутіший вівчар на коні, тим більше метрів "дощику" йде на його коня. Бо ж гарно, розумієте? Блищить. Ось тут ми бачимо найголовнішого гуцульського коня, баского, трішки дикого, юного. Так і хочеться погукати Діда Мороза.


Дуже прикольні "Веселі бабусі" з Сокирянщини співають, а за сценою тим часом накривають столи для гостей свята. Завжди цікаво піддивитись за чужим фуршетом, правда? Два види бринзи, гуслянка (шикарна рч, вчора спробувала вперше - вдула три стакани), мандаринки і всяке таке.


Вівчарі роблять коло пошани навколо стадіону, за ними їдуть вози, а за ними...

Так і насувається Апокаліпсис.
Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі в 2010 р.
Платформа путильського лісгоспу. Я спеціально потім уточняла, лісники не чучела, а живі.


Кадр про безшумні бензопили.


Тисячі, десятки тисяч кадрів на тисячах вінчестерів. Єдину помічену на святі виходу на полонину вівцю занесли на платформу ветеринарної медицини.


Троїсті музики були найбільш серйозними учасниками свята. Кльові.
Народний колектив з Підзахаричів відтворює фрагмент гуцульського весілля. Як їхня керівничка, пані Марія, кричала на "нареченого", котрий на репетиції не пройшов вчасно під руками пар (ну знаєте, такий живий коридор) - уууууу. Чічка-наречена. Очі - уууууу, губки - ооооооооооо. Пластикові квіти - аааааааа. Автентика.


Роздача хліба народу. Я чесно думала, що роздають глядачам. Але то були не зовсім глядачі.

Свято виходу вівчарів на полонину в Путилі. Михайло Папієв їсть хліб
Це були голова облдержадміністрації регіонал Михайло Папієв з дружиною, Мер Чернівців М.Федорук і інші очільники.
Ну я ж не знала.


Навколо стадіону тим часом вирує натовп. Тут царство торгівлі. Будз по 40 гривень за кіло. В нас його називають бринзою.

Тут бабабах, позаду за сценою злітають сигнальні ракети, я лечу, обвішана сумками, в той бік -і встигаю побачити лише спини двох прикордонників, котрі спіймалди і кудись тащать "шпигуна". Тим часом навколо столу за сценою вже їдять.


Про ці кадри треба розповісти окремо.
Пізніше до мене підходило кілька чернівецьких журналістів і запитувало: "Це ви Папієва від столу відштовхнули?"
Ну я ж не знала, кажу! Стоїть піджарий, нестарий ще чоловік, щось їсть,а напроти солов'єм заливається ватаг. В мене ж інстинкти, мені ж треба ватага сфотати, а тут цей, з вусами, їсть. Я попросила його відійти, я ж часом ввічлива. Він відійшов. На зворотній дорозі від фотки я навіть схопила кілька дольок мандаринки :о)
А в Петра Брижака (зараз голова Сторожинеьцкої райдержадміністрації, другий кадр в центрі, блондин) посмішка якась не чиновницька, майже голівудська. Власне Папієва шматок носу видно на третій фоті праворуч.


Епопея з даруванням бджоли.


Юрію Федьковичу ще ніколи стільки уваги не приділяли.

Путила
На обійсті церкви, зведеної на гроші Федьковича, спала бабця з чорною кицею.

І наостанок - про дороги.
Востаннє я була на Путильщині за три дні до трагічної повені 2008 року, коли район був повністю відрізаний від України і хліб скидували вертолітами.
пройшло майже два роки - і те, що я побачила вчора по дорозі, мене жахнуло. Це страшно. Доріг так майже і немає. Жах. Жах. Жах. І це в Гуцулії, не на Бойківщині! Гуцули - найкращі газди Карпат. Були.

Гарні картинки з свята тут.




Ну і епілогом. Зворотня дорога до Чернівців в пресовому автобусі була справжнім випробуванням для нервів. Чернівці, не давайте вашим журналістам горілки. Це... Ну, це було трохи страшно. :(
ПосиланняВідповісти

Comments:
[User Picture]From: bekalo
2010-05-31 11:02 am (UTC)
сало з апельсинами - новий традиційний гуцульский фуршет :)
ала найбільш образливо, що на святі виходу отар не було вівець, а були облдержпосадовці
зате нарешті постоли як слід роздивився і дуже цікава традиція закривання отар в уявленому хліву - оце й справді щось автентичне
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 11:04 am (UTC)
ну воно може й автентичне. Коли не тристопним ямбом :)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: olehkots
2010-05-31 11:05 am (UTC)
супер. мільйон вражень і думок, одним постом стільки всього охопила:)
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 11:15 am (UTC)
думка одна (в моїй голові більше не вміститься:)) - пластик нас всіх вб'є.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: whitish
2010-05-31 11:12 am (UTC)
коні, бджола і овечка - кращі! Коли наступний подібний захід, де можна відслідковувати їх проведення (якщо, звичайно, можна)?
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 11:15 am (UTC)
наступного року в останню неділю травня - там же, ті же. :)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: sieveson
2010-05-31 11:51 am (UTC)
платформа з лісниками ульотна! - я думав, таке тільки в кіно і радянській кінохроніці можна побачити )
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 12:01 pm (UTC)
що, це таки була вона - СПРАВЖНЯ автентика Карпат?:))))))
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: bruk_lin
2010-05-31 12:02 pm (UTC)
А що наш мер вдруге женився? В нього ж померла дружина...
Я думав Ви вже ранішебували на тому дійстві. Сам не їжджу, дуже попсово і бутафорно, хоча бринза дешевша ніж у Чернівцях))) Так, коли є компанія горілки випити, то їду, в цьому році не зібрались мої друзі. Завжди їздив теж журналістським автобусом. Так, для непосвячених у специфіку людей, трохи звичайно важко))) Хоча минулого року гарно так було, пісень співали всю дорогу до Чернівців. А в цьому чув, що було смішно)))
(Відповісти) (Thread)
(Deleted comment)
From: (Anonymous)
2010-05-31 12:14 pm (UTC)

Как всегда фото отличные.

Все "фэ" в репортаже логичны и обоснованы.
Но ведь нужно понимать что это праздник в котором участвуют обычные гуцулы, а не актёры и реконструкторы.
Новогодние "дождики" и зонтики в начале прошлого века так же имели место, но конечно меньше, ведь это ценная редкость. Сегодня их гуцулы могут легко позволить - и позволяют.
В позапрошлом году - ватра час загоратся не хотела - погода. Ватра готовится заранее и стоит накрытая полиэтиленом, но всегда намокает.
Каждый год - такая погода.
А сгорела быстро не потому что бензином разжигалась, а потому что с еловых лап - много огня и дыма, высокое пламя - то что нужно. Для шашлыка конечно используют другое горючее.
Да ватаг не везёт огонь на полонину, как будто из Иерусалима, никогда не было такого обычая, а для туристов? Ну не получилось.
Чабаны таки выходят на полонину, но какой ему смысл сегодня сидеть там всё лето? Благо транспортом они обеспечены.
Вообщем, я чему, не нужно путать народные праздники простых людей с реконструктроскими фестивалями а-ля "терра". Игры часто выглядят настоящей жизни, это из-за нашей любви обманыватся.

ПС: Дороги строят за счёт госбюджета.
Вначале (полгода) строили неплохо, перед выборами работы заморозили, после выборов - технику убрали.
Прикажете эти мосты газдам с бруса доделывать?
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 02:08 pm (UTC)

Re: Как всегда фото отличные.

дякую, зрозуміло, на дещо відкрили очі.
Те, що дороги не гуцули будують - те зрозуміло. Але згадайте, скільки шуму було з коштами після повені? Я була впевнена, що що-що, а дорогу вже зробили - це ж кровоносна судина району, це ж інфраструктура, без неї ніяк.

З Террою я навіть і не думала порівнювати - Терра окремо, райцентрівські свята окремо. От подивіться:
http://kamienczanka.livejournal.com/167780.html
дуже щиро. дуже. Сюди ТОЧНО приїду вдруге. В Путилу... хм... ну не знаю.
А про вогонь з ватри диктор оголошував, це ж не я легендотворчістю займаюсь:)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
From: (Anonymous)
2010-05-31 12:20 pm (UTC)
Таки автентика, справжня автентика карпатьского районного центру.
По селам техніки може й менше. Але й там спражній газда має ГАЗ-66.
По тре жити й працювати, не все туристам забавки.

ПС:
За овець.
Пані Блека активно працювала на стадіоні - користучись журналістським бейджиком, а кошара була в углу стадіона (де були палатки) - там весело мекало з десяток овечок.
І ще побурчу - бриндзи за 40 грн. не буває. В мирний час - 50-60 грн. То був будз.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 02:09 pm (UTC)
о, бачте. я ж не знаю,в нас бринза на ринку по 25 гривень:)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
(Deleted comment)
[User Picture]From: bruk_lin
2010-05-31 12:54 pm (UTC)

Re: Ха!

Ой зі старими смішно пити, вони тоді годинами розповідають які вони геніальні...
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
From: max_ku
2010-05-31 06:04 pm (UTC)
дякую, класна розповідь)
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 06:28 pm (UTC)
і вам дякую. що до кінця додивились - сьогодні щось багатенько картинок
(Відповісти) (Parent) (Thread)
From: (Anonymous)
2010-05-31 06:35 pm (UTC)
Микола Штефуряк, почесна грамота якого сфотографована, і був ватагом свята... і отримував він її таки сам (Ви напевно просто пропустили момент нагородження). Народився і проживає в с. Усть-Путила, а не Піздахаричі... І вогонь в смолоскипі горів...
А взагалі, стаття, як на мене, вийшла занадто вже насичена критикою... Повністю підтримою попереднього дописувача, що спростував деякі Ваші судження....
Щиро радію з того, що гуслянка Вам сподобалась!!! :-) старались...
Іще маленька поправочка: бринзою на Путильщині називається те, що лежало поруч... вона схожа на солоний творог і їсться ложкою чи виделкою. А ті два види, що були нарізані шматочками - це будз овечого сиру і вурда...
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 06:43 pm (UTC)
зрозуміло, дякую. просто дочка сказала, що отримала за тата (може, ПОТРИМАЛА за тата - я могла не зрозуміти). Класно вам, таке різноманіття бринз :)
І я не можу не критикувати пластикові квіти. Це смерть смаку, це стихійне лихо безглуздя. Дешевка, котра ще й виглядає дешевкою. Як і мішура на конях. Вибачте вже :)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
(без теми) - (Анонімно) Expand
[User Picture]From: slon66
2010-05-31 07:12 pm (UTC)
Не страшно, что не совсем аутентично. Главное - красиво и весело. Аутентично у вас реконструкторы работают, но это был не их день.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-05-31 07:20 pm (UTC)
неужели только я считаю, что пластиковые цветы - зло?:)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: 256irisiv
2010-05-31 10:01 pm (UTC)
жаль...
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-06-01 06:01 am (UTC)
я вас, красунечко, трішки допитаю: чого саме? сподіваюся, що шкода, що там засилля пластику? От уявіть собі Борщів, де б на святі всі ходили б обвішані дощиком :)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
From: (Anonymous)
2010-06-01 01:50 pm (UTC)
Я думаю доріг кращих їм і не треба, нехай бережуть що мають... Гірша дорога - менше машин, більше "природи і традицій"!
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-06-01 02:09 pm (UTC)
давайте їх ще в резерват загонемо, як індіанців у Америці?:) неправильний це підхід.
Путильщина варта стати туристичним центром. Бо вона мені більше за Косівщину чи там Яремче подобається.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: garik_orlov
2010-06-03 07:29 am (UTC)
Старі фото з свята. З путівника 1979-го року.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-06-03 07:43 am (UTC)
оооооооооооо, дуже дякую, це скарб.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: livejournal
2012-12-02 05:01 pm (UTC)

Гуцули, екскурс.

Користувач mabytj_sjanja посилається на ваш запис з Гуцули, екскурс. пишучи: [...] дискусія з приводу того, чи мають право на життя дощик в пластикові квіти в гуцульському костюмі [...]
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2013-04-05 01:24 pm (UTC)
BEKALO: не ВІВЕЦЬ, а ОВЕЦЬ.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2013-05-28 03:33 pm (UTC)

Гуцули, екскурс.

Користувач perkalaba_real посилається на ваш запис з Гуцули, екскурс. пишучи: [...] дискусія з приводу того, чи мають право на життя дощик в пластикові квіти в гуцульському костюмі [...]
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: livejournal
2015-07-14 07:49 am (UTC)

Гуцули, екскурс.

Користувач 67viktor посилається на ваш запис з Гуцули, екскурс. пишучи: [...] дискусія з приводу того, чи мають право на життя дощик в пластикові квіти в гуцульському костюмі [...]
(Відповісти) (Thread)