?

Log in

Коляда в Криворівні, 7 січня 2010 року. - Екзарх Всього Існуючого в екзилі. [entries|archive|friends|userinfo]
Blacky

[ website | "Замки і храми України" ]
[ userinfo | Блекопедія ]
[ archive | Раніше ]

Коляда в Криворівні, 7 січня 2010 року. [січень. 8-е, 2010|11:21 am]
Blacky
[Tags|, , , ]

Молодий колядничок в Криворівні

Репортажна булочка має бути свіжою, сьогоднішньою. Я ж маю трошки черству, бо вчорашню. Я невинна, обставини так складлися, чесно!
До Криворівні від Кам'янця якихось 210-200 км, але так як в водії бусів в Україні беруть лише православних фанатиків, купа відмін на транспорті. Добиралася що туди, що звідти, важко. Описувати не буду, просто фактаж: коли добрий водій буса на Верховину висадив мене з свого переповненого тарантасу (20 сидячих і 44 стоячих пасажири) просто біля церкви в Криворівні, в мене голова йшла обертом так сильно, що я змовчала. Я. Змовчала. Не прореагувала. Сили не було :о(. На ось таке:
Під церквою вже стояло два туристичних автобуси. Туристи піднімалися наверх до храму, а деякі ще палили біля транспорту. Від зграйки молоді (четверо чоловік, три хлопця і дівчина) до невеликого кенотафу січовим стрільцям (хрест і два прапори, жовто-блакитний і червоно-чорний) відірвався худий і неприємний зовні молодик, підійшов до прапорів і демонстративно плюнув на червоно-чорний. Його товариші загиготіли, хтось сказав: "О-очень умно!" Всі гуцули Криворівні зараз йшли до церкви. З топірцями-бартками. Але не попри могилу стрільців.


12-15 на годиннику, навколо церкви натовп селян і приїжджих, погода поки що не тішить.
Гори в Криворівні взимку

Такий наплив народу не дивує - після шикарної статті Кушніренків в рідних моїх "Карпатах" всі вже знають, де шукати гуцульську автентику. Тільки от точного часу початку дійства не відає ніхто, крім, можливо, місцевого священика. А він зайнятий, у нього служба.
До вдягнутого в бляшаний костюмчик храму підтягаються колядники.
Колядники йдуть до церкви в Криворівні

Тут і літні люди, і молодь, і навіть діти.
Молоді колядники в Криворівні

Поміж колядниками і натовпом ходять зі скринькою, пожертви збирають. На церкву. Хочуть, напевно, ще й нижній ярус зрубу нещасної святині на консервну банку-бляшанку перетворити.
Збирають пожертви в Криворівні

Колядники. Показую маленькі, тиркнувши на властивості картинки, можна подивитись на великі:
Колядники у Криворівні Юний колядувальник. Модник

П'яний колядувальник Коляднички біля церкви в Криворівні Найменший колядничок Криворівні Колядувальник з Криворівні

Всі колядувальники (принаймні, їхня верхня половина) в народних строях: вишиті сорочки, темно-червоні або сірі розшиті сердаки, яскраві кептарі (штани і мешти в народу сучасні). Деякі дівчата і жінки з Криворівні теж вбрані в традиційні шати.
Взуття в Криворівні

Прикраса на шляпі гуцула

Роздивляються одна одну, вихваляються обновками (гостромодна леопардова тенденція вже й до Карпат дійшла):
Хвастається кожушком. Позичила

Он які є гарненькі:
Красуня з Криворівні

Хочете ще? Та будь ласка:
Дівчата в Криворівні Дівчата в Криворівні

Ось яка гуцульська краля. Чесно призналася, що в такому взутті на снігу трохи зимно, але ж як виглядає!
Гуцульська модниця з Криворівні

А коляда все не розпочинається. Вже по першій годині, скоро друга.
Очікуючи на коляду в Криворівні Очікуючи на коляду в Криворівні

Натовп фотографує - і затято - поки що бачить.
Фотосесія у Криворівні на коляду

Чоловіки-колядувальники ходять за стару дзвіницю на перекури. З трембітами на фоні гір виглядають таки фотогенічно.
Перекур перед колядою
Трембіти чомусь обмотані синьою ізолентою. А це вже не так фотогенічно.

О, здається, скоро почнеться: музиканти почали готуватися. 14-00, дві години під церквою стоїмо.
Скрипалі у Криворівні

Я знаю, як це виглядає: непогано, так? Музично. Насправді треба взяти до уваги, що люди ці консерваторій не закінчували і Ліпінського з Паганіні не обожнюють. Грають як вміють. Вміють переважно лише одну-дві мелодії.
Народ тим часом підтягується до храму. Між народом з діловитим поглядом ходить товстенький рудий кіт, час від часу треться об ноги колядувальників і дає себе носити на руках туристам.
Бляшана церква в Криворівні на коляду

Все, священик вийшов. Досить харизматичний, правда, голос тихенький. Командує колядувальниками як весільний оператор молодятами. Встали зараз тут, потім пішли туди, тристи, будь ласка, відійшли ось туди, люди з камерами стали он там, перші два ряди колядувальників, а ну присядьте. Групове фото зробимо.
Групове фото перед початком колядування

І ось тут, як на мене, і лежить головна відмінність обожнюваних моїх маланок від карпатської коляди. Коляда відбувається під пильним священицьким оком, а тому, як і все, приватизоване церквою, позвбавлена драйву, нерву, азарту життя. Літні колядувальники завчено співають довжелезні колядки, молодь переважно плутається в словах і вступає лише там, де чує знайомі фрази. Рухи теж усталені, канонізовані, як позиції ніг в балеті. Зараз ми робимо це, потім це, потім ще то - на коліна перед храмом - і підемо по селу. Я все розумію, ритуальність і мусить бути такою, з свідомістю, виведеною з гри, з завченими з малечку словами і діями. Але від того ще більше чекаю на маланки :о).
Ну і не всі роблять це механічно й на колядуванні. Є погляди, що горять якимось священим полум'ям радості від дійства, є щирі посмішки, є вони. Хай будуть, і хай їх буде більше. Шкода буде, якщо цей прадавній звичай перетвориться в шкільний завчений монтаж з приводу свята.

Скрипаль у Криворівні

Та я відволіклася від дійства. Колядники стають у коло і по черзі підходять до священика. Той кропить їх і дає цілувати хрест. Епідемія свинячого, козячого і інших грипів цих людей не обходить.

Ось так і починаються епідемії

Благословення на коляду

Всі підійшли, всіх покропили. "97", - здивовано-радісно шепоче священик сусідам на ґанку. Ого. Писали, до коляди стають АЖ до восьмидесяти чоловік. А тут - 97. Рекорд!

Початок колядування в Криворівні
Все, почалось. Колядувальники вистроюються великим колом навколо хреста. Меньше коло - скрипалі. Обличчям до храму, вже перед новою дзвіницею - трембітарі. Духова секція - по боках. До речі, і давно гуцули роблять роги з алюмінію - чи це вже так погано діє на свідомість бляшанка замість церкви? Скоро й кожушки з бляхи шитимуть...
Бляшана духова секція

За командою трембіти піднімаються в повітря, духова секція дує в свої роги. Шум стоїть - огого. Назвати його мелодійним не наважиться ніхто, та тут якось і не йдеться про мелодійність: гуцули сповіщають горам і світам про своє свято, не більше. З цим завданням і алюмінієві рури з ринв справляються.

Гуцули біля церкви в Криворівні
Перед храмом - гуцули без інструментів, з бартками, котрі вони злегка підкидають ритмічно в повітря.

Нарешті головний колядувальник і за сумісництвом сільський голова Криворівні Іван Зеленчук дзвенить дзвіночком: коляда розпочалася:
Іван Зеленчук

Прикраса на шляпі гуцулаЗеленчук з ватагою колядує

Колядники відправляються ватагами в похід навколо храму. Кожна ватага - десь по 10-12 чоловік. Йдуть співаючи і граючи. Відходивши потрібну кількість разів, зупиняються перед церквою і вклякають. Повністю на коліно не опускається ніхто: відлига, під ногами мокре болото, штани мастити шкода - колядникам же по всьому селу ще ходити доведеться, хочеться бути гарними.
Іван Зеленчук і інші колядники перед церквою


Колядують в селі почергово. Ще за три місяці до Різдва селяни починають записуватися «на коляди» — складають список осель. «Ми більше не годні, як три-чотири хаті в день обійти», — пояснюють хлопці. Запопасти колядницький гурт саме 7 січня вважається дуже почесним — селяни змагаються за це поміж собою, як і за те, щоби колядники були з їхньої «фамілії». «Бути колядником — гонорово. Лиш абикого не беруть, — каже пан Зеленчук. — То є добірне товариство. Чоловіки мають бути порядні і ґазди добрі. Парубки — скромні й до роботи спритні. Аби в них трохи був голос, аби не гутіли, як медвідь. Аби були музикально замислені…». Якщо колядник лихословить або забагато пригощається, його можуть із гурту попросити геть. А це в селі вважається великою ганьбою.

За старших у колядницькій ватазі «береза» і «виверця». «Виверця» — організатор-адміністратор: він збирає на репетиції і на коляду, слідкує за порядком, одягом і дотриманням традицій. «Береза» відповідає за творчу частину. «Головно його обов’язок — керувати в коляді, — пояснює син «берези», колядник Іван Зеленчук-молодший. — «Береза» — це щось таке, як режисер».

Він у колядників — найбільш шанована людина. Це — душа гурту, керівник усього дійства. Він прослуховує і добирає колядників, вчить з ними голосові партії і слова, сам знає напам’ять до півсотні колядок і ще більше звичаїв, починає кожну колядку, веде мелодії, загалом керує дійством. «Береза» визначає кому і що співати, скільки бути в гостях, міру їжі й питва. Разом із «виверцею» він наглядає за моральністю підопічних. Адже традиція велить їм берегти духовну й тілесну чистоту впродовж усього часу коляди. «Ми та як святу ношу носимо, — пояснює пан Зеленчук. — Нам не можна бути з жінкою, невольно самим просити жінку в танець. Аж коли розплясуємося в Йордан на ріці та розціловуємо хрест — отоді стаємо так нарівні, як всі».


Для мене ж зараз шанс зайти-таки у храм,сфотографувати інтер'єри. Ось який свічник чудовий.
Іван ЗеленчукГуцулсьький свічник у церкві Криворівні

За пересуваннями колядників навколо храму слідкують всі, хто тут зібрався. Навіть от такій малечі цікаво:
Ой, колядувальники йдуть!

Ну і що, що тут ніякого телебачення і мало представників ЗМІ. Колядувальники мають своїх операторів і фотографів:
Гуцулсьькі оператори
Все дійство займає менше години, після чого колядувальники розходяться селом в усі боки.

Коляднички йдуть Криворівнею

Їм доведеться підніматися до найвіддаленніших хат в усіх кутах села - і віншувати з святом жителів Криворівні.
Гори в Криворівні

Я рада, що була там і бачила це. Бачила з вікна бусу коляду в Буківцю: гуцула на коні верхи, групу колядників на порозі хати. Значить, весь Верховинський район яскраво святкує. В Заболотові ранком ходили діти-колядувальники. В Косові зустріла дві такі різні групи:
Коляди в Косові
Коляди в Косові
Але, погодьтесь, це трохи не те. В Криворівні - краще. :о)



Колядники в Криворівні, 2010 рік
ПосиланняВідповісти

Comments:
[User Picture]From: pilepina
2010-01-08 09:56 am (UTC)
а что ещё и где будет происходить?

очень хочется поездить, посмотреть, ощутить
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 09:56 am (UTC)
ви мене як оракула запитуєте :)
Я ж там вчора в перше була :)
Кажуть, коляди до 10 січня ходять по селам.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: proidysvit
2010-01-08 09:58 am (UTC)
Дивно:в Франківську сніг є,а в Криворівні нема)
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 10:00 am (UTC)
ви тільки перше фото побачили в пості просто :)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: piglet1276
2010-01-08 10:02 am (UTC)
Справді - фантастично. І з погодою пощастило.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 10:04 am (UTC)
ага. особливо коли майже годину вранці в Заболотові в густому холодному тумані ловила попутку. :) Думала, відморожу всі ноги.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: smorodynka
2010-01-08 10:05 am (UTC)
всегда с большим интересом читаю ВСЕ, что вы пишите!
отличные фотографии))
вы видите такие моменты, нюансы....

восторг)))
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 10:07 am (UTC)
дякую, але неправда:) От в статті в "Карпатах" про це дійство дійсно кльові фоти. а я так не вмію, на жаль. та й ожливості такої не було - треба було до вечора додому повернутися.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: slon66
2010-01-08 10:08 am (UTC)
Спасибо! Замечательно что сохраняются традиции. Посмотрел на фотографии, потом в сервант, там у меня уже 30 лет стоят две фигурки гуцулов с трембитами. А вот топорик раздобыть увы не удалось.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 10:20 am (UTC)
а в мене є тільки топірець. Правда, такий, декоративний. Думаю, ще з тих він часів, коли бабця працювала адміністратором найдешевшого кам'янецького готеля при ринку. Там часто зупинялися косівські гуцули - сувеніри привозили продавати. Часом дарували бабці писанки, дерев'яні ручки, от і топірець дістався простельний :)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: alexjourba
2010-01-08 10:58 am (UTC)
Дякую тобі! Це чудове свято! (sorry for my English) :)
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 11:03 am (UTC)
Чудова українська :)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: zirvygolova
2010-01-08 11:26 am (UTC)
один слих в сінгу, інший - в траві))
файно!
шкода шо в них Різдво тоді шо й в нас гг. тобто на Різдво я з родиною і ніколи туди не потрапляю(
а завтра, на третій день, десь на Гуцулії можна знайти подібні обряди?
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 11:28 am (UTC)
В статті, яку я так відчайдушно лінкую, сказано, що вони такі по селах аж до водохреща ходять. так що цілком встигаєте, навіть кілька разів :)
а шо таке слих?
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: airborn76
2010-01-08 11:33 am (UTC)
шкода тільки, що з’являється ерзац

прагматизм та практичність
що тут поробиш
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 01:15 pm (UTC)
Знаєте, Платоне, роги з алюмінію - це вже навіть не ерзац, це звіздєц.
А чого ми, до речі, до цього часу викаємо? Начебто знайомі ж.
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: zirvygolova
2010-01-08 11:39 am (UTC)
"худий і неприємний зовні молодик, підійшов до прапорів і демонстративно плюнув на червоно-чорний. Його товариші загиготіли, хтось сказав: "О-очень умно!" Всі гуцули Криворівні зараз йшли до церкви. З топірцями. Але не попри могилу стрільців"
пздц.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 01:19 pm (UTC)
саме так.
я взагалі по життю той ще ментор - сказуються 8 років роботи вчителем. Зупинити незнайомця і прочитати йому лекцію про гуманне поводження з тваринами чи відібрати вшколяра цигарку і нагримати на нього - мені на раз. але мене ТАК шатало тоді - не змогла ніц зробити, бо ледве на ногах стояла. їхала стоячки, навіть триматися було ні за що, зперта з усіх боків так, що сумку довелось якось між ніг затискати. а то я б не промовчала.
а потім з тієї ж групи товстий дядя підійшов до гуцулочок і запитав:
"Ну, когда вы уже танцевать начнете?"
Ті не втямлять, він про що.
"Ну парни же будут петь, а вы танцевать вокруг церкви, да?"
Ага. І коти навколо вприсядку підуть, а лєтучіє миши на крише платочкамі замашут і спляшут.
Я розумію, що "Схід і Захід разом", але коли підвалини світогляду настільки різні - боюся, ніц з того не вийде.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: sergiy_shyshkin
2010-01-08 11:41 am (UTC)
От вміє Людина,,, душу вкласти...
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 01:21 pm (UTC)
там 97 людей, плюс ще жінки.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: leorybka
2010-01-08 12:47 pm (UTC)
Какие вышивки обалденные... Слууушай, а можешь мне прислать вот эту фотку: http://i599.photobucket.com/albums/tt71/kamienczanka/koliada/_MG_8086.jpg в большем разрешении, хотя бы только кусок с вышивкой? Очень хочется рассмотреть это чудо.
Очаровал юный гуцульчик с длинным хайром и серьгой в ухе :)
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 01:27 pm (UTC)
момент. Мило в тебе те саме?
А гуцульчик ще й з проколотим вухом і дивовижно-блакитноокий. а мама його для мене ходила за розкладом автобусів, добра жінка
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: lad_dal_lad_dal
2010-01-08 12:56 pm (UTC)
супер просто! дуже цікаво
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 01:23 pm (UTC)
якщо чесно - на фотах воно трохи динамічніше. насправді там було все затягнуто трохи, от якби знаття - приїхала б відразу на дійство, а так - дві години чекання трохи інтерес притлумили
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: lusiena_7
2010-01-08 02:17 pm (UTC)
дуже цікаво. дякую. вже який рік мрію туди поїхати - самій побачити все.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 02:21 pm (UTC)
це непродуктивно. треба брати і їхати. там на туристів реагуюсь самим правильним способом в світі - НІЯК. а колядуватимуть аж до 20 січня, так що ще встигнете:)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: chartreusekitty
2010-01-08 05:10 pm (UTC)
What great photos. Thank you for sharing them. This clothing is just beautiful. I'll bet the embroidery is amazing close up. So much work!
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-08 05:17 pm (UTC)
Village girls and women made all the embroidery by themselves and they are very proud of it :)
(Відповісти) (Parent) (Thread)
[User Picture]From: bestofdesp
2010-01-09 02:50 pm (UTC)
просто чудово, аж самому захотілось туди потрапити, фото такі цікаві :)
Красиві там традиції в горах!
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-09 03:04 pm (UTC)
там же саме головне - вже як вони по хатах колядують, по 3-6 годин в кожній хаті. але для цього в мене не було часу :)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: hanka_ua
2010-01-09 03:57 pm (UTC)

"Бляшаний костюмчик" у храму вже не надовго

Місцевий священник планує зняти бляху з церкви та провести реставрацію. Можливо, саме на це й збирали пожертву.
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-09 04:01 pm (UTC)

Re: "Бляшаний костюмчик" у храму вже не надовго

це було б просто чудово. Є маленькі сподівання, що під комісію з ЮНЕСКО, яка оглядатиме 8 обраних для списку церквів (деяки з них будуть позбавлятися бляшаних обладунків) і в інших селах докумекають, що карпатский бренд - це ДЕРЕВ'ЯНІ церкви, а не звалище металобрухту у формі храму.
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
[User Picture]From: askelo
2010-01-09 08:33 pm (UTC)
розкішні постоли, гарна дівчинка
а взагалі надзвичайний репортаж - що написано, що зазнімковано - супер-пупер! (:
(Відповісти) (Thread)
[User Picture]From: kamienczanka
2010-01-09 08:43 pm (UTC)
дякую, але сприймаю це як чергові лестощі. бо і написано скудновательно, і відзнято аби як. :)
(Відповісти) (Parent) (Thread) (Expand)
From: (Anonymous)
2010-01-14 04:38 pm (UTC)

Коляда

Прекрасно! А мы в это время были в Верховине, а в Крыворивне были в церкви 8 января на службе.
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 04:35 pm (UTC)
........
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 05:42 pm (UTC)
Шановна "ПИСАКО"!
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 05:57 pm (UTC)
Ваша стаття, яку всі так активно обговорюють і відкрито вам лестять, нічого, окрім відрази і терпкого осаду на душі, не викликає.
Я - криворівнянка, і мені безмежно болить те, в якому світлі ви показали наше село, його, мешканців, традиції...
Але й це ще не найстрашніше: як людині може повернутися язик назвати церкву "бляшанкою"?

То чому ж сюди їздите???? Плюндрувати святиню, чи судити про те прадавнє, закорінене у віках????

А не спадало вам на думку, шановна, що все те, що ви так нещадно топчете, може бути для когось РІДНИМ і СВЯТИМ?!
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 06:48 pm (UTC)
Все це свідчить лише про рівень вашого виховання та духовності....
Але, вам цього не зрозуміти, тому що лише на Заході ще збереглися такі чудові традиції, такі щирі та відкриті люди, які завжди раді гостям і про гуцульську гостинність говорять не раз, звісно, не такі, що приїдуть, збагатяться позитивними емоціями, наїдяться і нап"ються традиційних страв і напоїв, а натомість, пишуть ТАКЕ...
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 07:19 pm (UTC)
Все це свідчить про рівень вашого виховання і духовності...
Але вам цього не зрозуміти, бо, як ви там писали, цитую: "Я розумію, що "Схід і Захід разом", але коли підвалини світогляду настільки різні - боюся, ніц з того не вийде", - це єдина думка, з якою я згідна, адже лише на Заході ще залишились такі чудові традиції, такі щирі і відкриті люди, гостинні гуцули, які завжди раді людям, а ті , в свою чергу, приїдуть, збагатяться позитивною енергетикою, скуштують традиційних страв та напоїв, відпочинуть душею і... туди ж нам плюнуть... і напишуть ТАКЕ!
(Відповісти) (Thread)
From: (Anonymous)
2012-02-06 07:23 pm (UTC)
До речі, криворівнянська церква Різдва Пресвятої Богородиці цього року відреставрована, покрита гонтою (дерев"яним покриттям) і набула свого первісного автентичного вигляду, тому у вас

і "репортерська булочка", і душа - обидві ЧЕРСТВІ!!!!
(Відповісти) (Thread)